piątek, 7 września 2012

Zmiana koła – Niby proste ?

         Zmiana koła to w gruncie rzeczy łatwa i bezproblemowa czynność ale niektórym początkowym kierowcom potrafi sprawić wiele problemów. Nie zawsze blisko awarii znajdzie się ktoś kto nam pomoże i nie zawsze też znajdziemy blisko warsztat naprawczy. W niniejszym artykule pomogę i podpowiem parę rad które będą pomocne przy zmianie koła.
Uszkodzenia koła czyli tzw. „złapanie gumy” może zaskoczyć nas wszędzie ale w każdym przypadku zanim przystąpimy do wymiany musimy pomyśleć o naszym i innych bezpieczeństwie w tym celu musimy usunąć auto z pasa ruchu i koniecznie ustawić trójkąt ostrzegawczy. W nocy i przy złej widoczności (mgły, deszczu, śniegu ) włączamy także światła awaryjne. Gdy już mamy auto zabezpieczone teraz musimy znaleźć koło zapasowe ale gdzie ono jest schowane ? i tu zaczynają się zagadki ponieważ producenci samochodów przygotowują wiele niespodzianek związanych z chowaniem  zapasu.  Najczęściej schowane jest z tyłu samochodu tzn. w bagażniku pod wykładziną, ale nie zawsze tak jest zapas można spotkać także pod nadwoziem w specjalnym koszu lub stalowej kracie. W takim przypadku należy opuścić kosz a do tego celu służy specjalna śruba odkręcana z wnętrza bagażnika. Gdy już znajdziemy zapas będziemy potrzebować jeszcze podnośnik oraz klucz do odkręcenia śrub. Jeżeli mamy plastikowe dekle, przydatny będzie także śrubokręt do ich zdjęcia.  Zanim jednak przystąpimy do sedna pamiętajmy o zaciągnięciu hamulca awaryjnego ( tzw. Hamulec ręczny ) i wrzucenie biegu. Teraz podkładamy pod wolne koła podkładki lub np. drewniany klocek, kamienie by zabezpieczyć pojazd przed przesunięciem. Czas na podstawienie podnośnika i uwaga musimy wiedzieć gdzie go ustawić aby nie uszkodzić progu i aby samochód podczas podnoszenia nie spadł. Jeśli stoi na twardym podłożu to nie ma problemu a jeśli stoi na ziemi to musimy podłożyć deskę pod podnośnik. Na jeszcze nie podniesionym aucie musimy poluzować śruby gdy to zrobimy podnosimy auto do takiej wysokości aby dłoń weszła pod koło. Poluzowane wcześniej śruby powinny teraz się odkręcić bez problemu. By nie zabrudzić gwintu, śruby odłóżmy na kawałek folii lub postawmy pionowo. W momencie okręcenia ostatniej trzymajmy koło aby nie spadło. O ile zdjęcie koła nie powinno sprawić problemu to założenie zapasu i owszem dlatego że ciężkie koło ciężko ustawić tak , bu trafić otworami w gniazda. Kiedy już sobie z tym poradzimy przykręcenie zaczynamy od górnej a następnie leżącej po przeciwnej stronie. Potem dokręcamy wszystkie z wyczuciem nie szarpiąc za klucz. Opuszczamy podnośnik chowamy i dociągamy śruby już na aucie stojącym na ziemi. Chowamy podnośnik, klucz i koło w odwrotnej kolejności  na swoje miejsce i kłopot z głowy. Możemy dalej kontynuować podróż.
          Niektórzy kierowcy przy pierwszym kontakcie z kołem zapasowym swojego auta bywają zdziwieni że jest ono takie małe, a dzieje się tak dlatego że, niektóre auta wyposażone są w tzw. Koła dojazdowe i są one mniejsze i cieńsze i na takich kołach możemy dojechać do pierwszego zakładu oponiarskiego aby naprawić nasze stare koło.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz